Era zeul suprem al Daciei...Gebeleizis era zeul furtunii si al fulgerelor! Gebeleizis era zeul fulgerului și al orizontului la daci, probabil versiunea dacă a zeului trac al furtunii, al tunetelor și al fulgerelor, Zibeltiurdos. În perioadele mai târzii ale existenței dacilor, Gebeleizis pare să fie confundat cu Zamolxis, ca zeu suprem. Mai este cunoscut și sub numele de cavalerul trac Derzelas sau Derzis.
Vam vorbit despre faptul ca inainte era un cult dedicat acestui cavaler. Nu stiu sigur despre ce e vorba dar, voi citi cartea lui Eliade si voi afla!
Alături de forma Zalmoxis care apare a fi cea reală (prezentă la Herodot, Platon, Diodor din Sicilia, Apuleius, Iordanes, Porphirios, etc.), antichitatea cunoștea și forma Zamolxis (Lucian, Diogenes, Laertios, etc.).[7] Eliade observă că una dintre forme poate deriva prin metateza celeilalte.[8] Porphiros, explică varianta Zalmoxis prin cuvântul trac zalmos, „piele, blană”.[9], ceea ce se acordă cu o anecdotă conform căreia, la nașterea lui, o blană de urs a fost aruncată peste Zalmoxis.[10] Din această etimologie, unii autori[11] au dedus că Zalmoxis ar fi fost la origine un Bärengott (zeu-urs).[12] Ipoteza este reluată de Ryhs Carpenter care îl așează pe zeul get printre alți „sleeping bears” („urși dormind” ).[13]
Vam vorbit despre faptul ca inainte era un cult dedicat acestui cavaler. Nu stiu sigur despre ce e vorba dar, voi citi cartea lui Eliade si voi afla!
Alături de forma Zalmoxis care apare a fi cea reală (prezentă la Herodot, Platon, Diodor din Sicilia, Apuleius, Iordanes, Porphirios, etc.), antichitatea cunoștea și forma Zamolxis (Lucian, Diogenes, Laertios, etc.).[7] Eliade observă că una dintre forme poate deriva prin metateza celeilalte.[8] Porphiros, explică varianta Zalmoxis prin cuvântul trac zalmos, „piele, blană”.[9], ceea ce se acordă cu o anecdotă conform căreia, la nașterea lui, o blană de urs a fost aruncată peste Zalmoxis.[10] Din această etimologie, unii autori[11] au dedus că Zalmoxis ar fi fost la origine un Bärengott (zeu-urs).[12] Ipoteza este reluată de Ryhs Carpenter care îl așează pe zeul get printre alți „sleeping bears” („urși dormind” ).[13]
"Errare humanum est sed perseverare diabolicum."
"Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo."
"Inter arma silent leges."
"Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo."
"Inter arma silent leges."